E-legitimation är precis vad benämningen betyder, nämligen en elektronisk legitimation. Med e-legitimation kan du helt enkelt bekräfta din identitet online. Idén är att en e-legitimation har samma bevisvärde som uppvisande av körkort eller annan godkänd legitimation i den verkliga världen.

E-legitimation har många användningsområden, såsom till exempel:

  • Inloggning hos myndigheter
  • Inloggning på internetbank
  • Signering av fakturabetalningar
  • Godkännande av köp i webbutiker
  • Signering av låneavtal

De flesta myndigheter och större banker har idag stöd för e-legitimation och med sådan antingen sparad på datorn, sparad i mobilen eller lagrad på ett kort kan du snabbt och smidigt logga in och göra alla sorters ärenden. Skatteverket och Försäkringskassan är bara två av de myndigheter som har stöd för e-legitimation och med hjälp av ditt ”elektroniska ID-kort” kan du enkelt hantera dina konton och tjänster. På Skatteverket kan du till exempel signera din självdeklaration direkt online.

bankid

När det gäller köp på nätet innebär användning av e-legitimation en högre grad av säkerhet, detta tack vare att din betalning hanteras via e-legitimation hos din internetbank. Vad gäller ansökan om lån och signering av låneavtal innebär användning av e-legitimation att själva processen att låna blir enkel och går snabbt. Om du inte har e-legitimation måste långivaren nämligen skicka ut ett fysiskt papper som du måste signera för hand och sedan returnera med posten.

Så här skaffar du e-legitimation

Det finns två utfärdare av e-legitimation i Sverige, nämligen BankID och Telia. Det är ingen skillnad mellan utfärdarna när det gäller själva produkten – e-legitimationen – men det finns några skillnader vad gäller hur man ansöker om den och på vilka plattformar den fungerar.

BankID är ett samarbete mellan bankerna Nordea, SEB, Swedbank, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, Ikano Bank, Skandiabanken, Sparbanken Öresund, Sparbanken Syd och Ålandsbanken – det vill säga alla de största bankerna i Sverige. För att ordna med en e-legitimation via BankID behöver du bara logga in på din internetbank, klicka fram informationen om BankID och följa instruktionerna. Om du ännu inte har tillgång till internetbank får du besöka ditt lokala bankkontor för att ordna med detta. BankID fungerar både på PC, på Mac och i mobilen.

Telias e-legitimation hanteras sedan 2015 via Skatteverket och den är kopplad till Skatteverkets nationella ID-kort. För att få ett ID-kort ska du besöka något av Skatteverkets särskilda servicekontor. För att använda Telias e-legitimation behöver du en kortläsare som du kopplar till datorn samt ett säkerhetsprogram. Din handläggare på servicekontoret kan hjälpa dig med mer information.

E-legitimation på mobilen

Med e-legitimation på mobilen kan du göra mängder av ärenden direkt via din smartphone eller surfplatta. Du kan till exempel ansöka om VAB hos Försäkringskassan direkt i mobilen och kontrollera ditt saldo på ditt skattekonto på surfplattan. Det är BankID som erbjuder denna tjänst och de banker du kan vända dig till är desamma som för ”vanlig” e-legitimation. För att använda mobilt BankID behöver du ladda ner en säkerhetsapp. Denna app fungerar på iOS-enheter med iOS 4.3 eller senare, Android 2.2 och Windows Phone 8.